Aprèn a ser un professor/a restauratiu amb la metodologia de la simulació

Comments are off.

Autor/s: Olga Zabala, Anna Gonzalez, Guillem Galofré i Mònica Alberti

Institut Salvador Seguí. Barcelona

Tipus de bona pràctica: Metodologia d’E/A  que  facilita ser competent en pràctiques restauratives per crear ambients amables de convivència i aprenentatge, així com la resolució positiva dels conflictes.

Descripció

La creixent complexitat de les tutories dels CFGM ha esdevingut un repte per a l’equip directiu. La línia de treball que els presentem neix de la transformació integral del PAT del centre i d’un canvi d’estratègia en l’abordatge de la diferents situacions en les què es troben les tutores i la direcció del centre.

L’aposta per la medicació mitjançant l’enfocament restauratiu global (ERG) ha resultat ser una potent eina capaç d’incrementar la motivació i fidelització de l’alumnat.

Paral·lelament, la transformació metodològica a les aules està propiciant l’ús de noves eines d’ensenyament i aprenentatge. 

D’aquesta manera, des del curs passat, s’inclou la simulació clínica com a metodologia de treball actiu, innovador i competencial que ofereix un entorn segur d’aprenentatge als nostres alumnes i que permet incloure l’aprenentatge tant en competències tècniques com personals i clau en professions directament relacionades amb la cura de persones.

De la fusió d’aquests dos eixos, l’ ERG i la simulació, neix el nostre projecte: “La simulació com a eina d’aprenentatge en pràctiques restauratives”.

Aquest curs,  pretenem desenvolupar de manera conjunta dues línies de treball estratègiques del centre. D’una banda, la mediació restaurativa, eix central del pla de convivència del centre i, de l’altra, l’ús de la simulació com eina metodològica d’aprenentatge competencial.

D’aquesta manera, tutores i professores podran entrenar-se en mediació restaurativa en un entorn controlat, sense risc i on les conseqüències de les seves actuacions no tinguin una repercussió negativa, de fet s’aconsegueix l’increment de la confiança d’actuació tant individual com grupal de l’equip docent. 

Aquesta formació i assoliment de nova tècnica d’aprenentatge innovadora permetrà desenvolupar accions formatives sobre els alumnes situant-los en un entorn el més pròxim a la realitat i facilitant la reflexió del propi aprenentatge i plantejament de reptes de millora. Molt útil per treballar competències molt tècniques i també treball en valors i capacitat de resposta davant de situacions crítiques al mon real, especialment el sanitari.

Quina és la finalitat?

Ser competent en pràctiques restauratives per crear ambients amables de convivència d’aprenentatge, així com la resolució positiva dels conflictes.

Competències que treballa

Competències restauratives, relacionals, de gestió emocional i de comunicació.

A qui va dirigit?

Dirigit a professorat i alumnat (secundaria o CFFP).

Accedeix als materials